Moottorin karstoittuminen aiheuttaa monenlaisia huolia ajan mittaan, esimerkkeinä lisääntynyt polttoaineenkulutus, tehohäviö ja ylimääräiset sivuäänet. Nykyaikaisessa dieselmoottorissa on monia erilaisia päästöjä vähentäviä järjestelmiä (esim. EGR, DPF ja AdBlue) jotka muodostavat kokonaisuuden, jonka oikeanlainen toiminta on oleellinen koko moottorin toiminnan kannalta. Kaikissa olosuhteissa nämä järjestelmät eivät kuitenkaan aina pelaa kuten tehtaalla on suunniteltu.
Ajettaessa lyhyitä matkoja pienehköillä nopeuksilla taajamassa moottori ei pääse lämpenemään oikeaan käyntilämpötilaansa. Tällöin hiukkassuodattimen puhdistuspoltto eli regenerointi ei välttämättä pääse toimimaan ja suodatin tukkeutuu ennenaikaisesti. Tukkeutunut hiukkassuodatin voi rikkoa ahtimen ja vaurioittaa moottoria. Tämä on kuitenkin ennaltaehkäistävissä ja korjattavissa oikealla kalustolla tehdyllä koneellisella hiukkassuodattimen pesulla.